I mars 2022 vann Audi RS Q e-tron sitt första ökenrally i Abu Dhabi. Nu är det premiär för den vidareutvecklade bilen. Den innovativa prototypen har förbättrats avsevärt inför Marockorallyt 2022 och Dakarrallyt 2023. Karossen är helt ny och har en förbättrad aerodynamik som hjälper till att sänka vikten och tyngdpunkten. Nya driftstrategier har dessutom ökat effektiviteten i den elektriska drivlinan. Förbättringar har också gjorts för att förenkla i förarmiljön och vid däcksbyte. Den vidareutvecklade RS Q e-tron har nu fått tillägget E2 som är hämtat från den legendariska Audi Sport quattron i sin slutliga evolution i Grupp B rallyt på 1980-talet.
- RS Q e-tron E2 startar i Marocko i oktober
- Nyutvecklad kaross med optimerad vikt och aerodynamik
- Förbättrad driftstrategi och förenklad förarmiljö
- Fortsatt tre team med Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger och Carlos Sainz/Lucas Cruz
Andra fasen i utvecklingsprogrammet
“Vi gjorde en lyckad debut i Dakar med Audi RS Q e-tron och tog våra första etappsegrar i en för oss ny motorsportdisciplin”, säger Rolf Michl, VD för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. “Hela teamet arbetar perfekt tillsammans och drar åt samma håll. Som vanligt i ett så tidigt skede kom förare, passagerare och teknikerna snabbt överens om nästa utvecklingsmål. Resultatet är sammanfattat i ett nytt evolutionspaket – RS Q e-tron E2.” Det är starten på den andra fasen av utvecklingsprogrammet. I oktober kommer Team Audi Sport förbereda sig i Marocko med den nya prototypen inför Dakarrallyt 2023.
Helt ny kaross – lättare genom vind och i sand
”Audi RS Q e-tron E2 har inte tagit över en enda karossdel från sin föregångare”, säger Axel Löffler, chefsingenjör för RS Q e-tron. För att uppfylla reglementets interiörmått är förarplatsen, som tidigare smalnade av mot taket, betydligt bredare. Även fram- och bakpartiet har fått helt ny design för att förbättra luftflödet. “Vi har inte längre underströmmar bakom B-stolparna. I kombination med optimerade kompositmaterial har vikten minskat med denna lösning”, säger Löffler. Visserligen måste prototyperna i T1U nu väga 2 100 istället för 2 000 kg. Men med tanke på att den första generationen RS Q e-tron var överviktig, var det fortfarande nödvändigt att spara flera dussin kilo. Bilens tyngdpunkt har dessutom sänkts.
Luftmotstånd sänkt med 15%
Det aerodynamiska konceptet för karossen är helt nytt och påminner nästan om formen på ett båtskrov. Den bredaste punkten är i höjd med cockpit, medan karossen smalnar av betydligt fram och bak. Audi har även reducerat vikt och optimerat luftflödet genom att ta bort skärmarna bakom framhjulen i övergången till dörrarna. Internt kallades den för ”elefantfoten”. “Den aerodynamiska aspekten ska inte underskattas i ökenrallyt, säger Löffler. De nya dimensionerna i cockpit innebär naturligtvis att karossen har ett större och därför mindre gynnsam tvärsnitt. Ändå var det möjligt att sänka det totala luftmotståndet med ca 15%, dvs. produkten av CD-värdet och frontytan (A). Det påverkar inte heller topphastigheten som förblir begränsad till 170 km/h enligt reglementet. Det förbättrade luftflödet ger dock en stor fördel. “Det minskar den eldrivna bilens energibehov ytterligare, säger Löffler. “Vi implementerade aerodynamiska beräkningar helt och hållet med hjälp av CFD (Computational Fluid Dynamics).” Datorsimuleringarna ersatte det tidskrävande arbetet i vindtunneln och har ändå givit ett väldigt exakt resultat.
Optimerad energistyrning av den elektriska drivlinan
Den elektriska drivlinan i Audi RS Q e-tron E2 utgörs av en energiomvandlare som består av en förbränningsmotor och generator samt ett högspänningsbatteri och två elmotorer på fram- och bakaxeln. Här spelar energistyrningen en viktig roll. Det elektroniska regleringen av den komplexa elektriska drivlinan visade sitt värde under de första rallytävlingarna. Det var bara i extremfall som det uppstod utmaningar. Vid Dakarrallyt noterade Audi korta effektöverskott i situationer där hjulen hade mindre kontakt med marken, bl.a. i hopp och ojämn terräng. De ansvariga i internationella bilsportförbundet FIA ingriper redan vid en nivå på 2 kilojoule överskottsenergi och ålägger ett straff. “Men som jämförelse flödar energin till motorerna mer än hundra gånger per sekund inom de tillåtna gränserna, säger Florian Semlinger, utvecklingsingenjör för programvara, applikation och testbänk. “Vi kunde ha gjort det enkelt för oss själva och satt tröskeln flera kilowatt lägre, men det hade inneburit prestandanackdelar. Istället har vi gjort en hel del finjusteringar i effektregulatorerna. Programvaran beräknar nu de individuella gränserna, en för varje motor, på millisekunder med resultatet att de arbetar exakt längs den tillåtna gränsen.
Inte lika kallt
Övriga förbrukare drar också nytta av en optimerad styrning. Servopumpen, kylpumpen för luftkonditioneringen och fläktarna har en mätbar inverkan på energitillgången. Under premiärsäsongen 2022 fick teamet från Audi och Q Motorsport värdefull erfarenhet som gör det möjligt att göra en bättre bedömning. Ta klimatanläggningen, till exempel: Den arbetade så extremt att kylvätskan riskerade att frysa när den kördes konstant med maximal effekt. Framgent kommer systemet köras i ett intermittent läge. Det sparar energi samtidigt som temperaturen i kupén bara varierar något. Driftstrategin för fläktarna och servopumpen har också optimerats så att de kan anpassas för de lägre belastningarna vid anslutningsetapperna.
Förenklad förarmiljö
Audi-förarna Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger och Carlos Sainz/Lucas Cruz kan se fram emot sina nya arbetsplatser. Displayerna är fortfarande placerade i förarens synfält och i mittkonsolen, och mittreglaget med sina 24 fält har också bibehållits. Teknikerna har dock omstrukturerat displayer och reglage. ”Alla funktioner gör det snabbt oöverskådligt”, säger Florian Semlinger. “Förare och co-driver kan nu välja mellan fyra systemområden med hjälp av ett vred. ”Etapp” innehåller alla funktioner som är viktigt när du tävlar – t.ex. farthållare i etapper med hastighetsbegränsning eller höjning av bilen. ”Väg” innehåller t.ex. blinkers och backkamera, funktioner som efterfrågas på anslutningssträckor. ”Error” används för att upptäcka, kategorisera och katalogisera fel. Under ”Inställningar” finns allt grupperat som är användbart för konstruktionsteamet under testningen eller efter att bilen anlänt till bivouaken, t.ex. temperaturen i enskilda system.
Enklare att byta däck
Teamet kan nu arbeta mycket snabbare efter en punktering. Enkla, platta och lätt avtagbara karossdelar ersätter de tidigare skrymmande täckkåporna för reservhjulen på sidorna. De nya tioekrade fälgarna från partnern Rotiform är betydligt enklare att greppa vid ett däcksbyte. “Vi har samlat alla viktiga lärdomar på väldigt kort tid. Resultatet av våra idéer är E2 evolution”, säger Uwe Breuling, chef för Vehicle Operations på Audi Sport. “Vårt utvecklingsteams målmedvetna och kostnadseffektiva arbete har förberett oss perfekt för vårt andra Dakarrally.”
Tävlingspremiär i Marockorallyt 1-6 oktober
Efter inledande tester under ledning av Arnau Niubó Bosch, Head of Test Engineering, premiärvisades RS Q e-tron E2 av Audi Sport i Neuburg den 1 september. Den 1-6 oktober ska den nya vidareutvecklade bilen för första gången visa vad den går för under Marockorallyt. Alla tre förarteam från Audi kommer då att tävla i ökenrallyt som inleds och avslutas i Agadir i sydvästra Nordafrika.
1 thought on “Audi RS Q e-tron E2: lättare, mer aerodynamisk och ännu effektivare”